Keresés










Gyorskeresés


Mutatók
Hírlevél






Adatmódosítás




Garancia Autólámpa Bolt 2000 Kft.
 
Cím: 1182 Budapest, Üllői út 561.
Telefon: 0612910920, 0612910925
Fax: 0612910925
Nyitvatartás:
hétfő9 - 17
kedd9 - 17
szerda 9 - 17
csütörtök9 - 17
péntek9 - 17
szombat9 - 12
Térkép:



A Garancia Autólámpa Bolt 2000 Kft. alkatrész kis- és nagykereskedés új és bontott nyugati autólámpa fajtákat, izzókat, tükröket, karosszéria elemek forgalmazásával foglalkozik.

Cégünk gyári, utángyártott és bontott autólámpa típusokat, xenon és hagyományos izzók, akkumulátorok, tükrök, szélvédők, karosszériaelemek, kipufogók, lengéscsillapítók, futómű és egyéb kopóalkatrészek forgalmazásával, valamint fényszórók foncsorozásával foglalkozik.

Üzletünkben minden autólámpa fajtát megtalál a nyugati típusú gépjárművekhez raktárról vagy igény esetén rendelésre.
Cégforma: Korlátolt Felelősségű Társaság
Szolgáltatások
Termékeink kínálatából:


- Nyugati autólámpa típusok vétele és eladása
- Kiegészítő fényszórók, ködlámpák
- Műszerfal, konzol stb. izzók
- Halogén és xenon fényszóróizzók
- Pótféklámpák, biztosítékok

Autólámpa: érdekességek, tudnivalók

A fény energiája


A fény egy elektromágneses sugárzás, pontosabban az elektromágneses sugárzások egy fajtáját (egy bizonyos hullámhossz tartományon belül esőket) fénynek hívjuk. A látható sugárzás (fény) hullámhossztartománya: 380-780 nm. A fény energiáját a hullámhossza vagy a frekvenciája (színe) határozza meg (a két dolog közel egymás reciproka, van ott egy szorzó is, de lényegében reciprokai egymásnak). Szóval az azonos energiájú fényimpulzusoknak azonos a hullámhossza. Így az azonos intenzitású (azonos számú fotont tartalmazó) fényimpulzusok esetén a szem a különböző hullámhosszúakat különböző erősségűnek érzékeli. Ezért kék és nem ibolyaszínű például az ég.

Ezért érzi mindenki erősebbnek, fényesebbnek az ugyanolyan teljesítményű és fényáramú sárga lámpát. Ami miatt tudományosan vitatták (vitatják) létjogosultságát és nem terjedt el mint előírt típus: egyszerűen nem elegendő csak a szem láthatósági függvényéhez igazítani az alkalmazott fényt, sok minden más egyéb dolgot is figyelembe kell venni (például: szubjektív emberi érzések, közlekedési környezet felépítése, sárgás színű közmegvilágítás, sárga színű közlekedés jelzőlámpák stb.).

A fényforrásokról általában


Folytassuk egy kicsit tovább a fényforrásokról általában. Két nagy csoportjuk van: hőmérsékleti sugárzók (izzó lámpák) és kisüléses fényforrások (szikrás lámpák). A hőmérsékleti sugárzók izzólámpák folytonos hullámhossz spektrumban, kvázi fekete test sugárzóként állítanak elő fényt, ami azt jelenti, minden hullámhosszon (folytonos görbét alkotva) bocsát ki elektromágneses sugárzást. A teljes sugárzási görbének csak egy kis töredéke esik a látható fény tartományába.

Minél jobban növeljük az izzó spirál hőmérsékletét, annál nagyobb lesz a kibocsátott fény korrelált színhőmérséklete (egyre hidegebbnek, fehérebbnek érezzük a fényt). A legmelegebb ilyen teljes spektrumú természetes sugárzó a Nap. Az izzó spirál hőmérséklet-emelésének természetesen van egy határa, amit már megközelítve is kompromisszumokat kell tennünk: a fényáram és az autólámpa fénytechnikai hatásfokának erőteljes emelkedése mellett az élettartam sokkal drasztikusabb csökkenését fogjuk tapasztalni.

A látás szempontjából igazán fontos jellemző paraméterek: abszolút fényérzékenység, kontrasztérzékenység, látóélesség. Az abszolút fényérzékenység vonatkozásában előnye a sárgás fénynek van. A kontraszt (fénykülönbség) érzékelés csak az adaptációs fénysűrűségnek (egy adott felületelemről a szemhez érkező fényerősség nagysága, amit már érzékelni tud a szem fekete háttér esetén) a függvénye. A látóélesség a szem feloldóképességével van kapcsolatban és függ a kontraszttól, az adaptációs fénysűrűségtől és, ami a lényeg, a fény spektrális eloszlásától, pélsául monokromatikus fényben (kisülő lámpa) javul értéke.

Milyen autólámpa típusok léteznek?

Autólámpa fajták:


1. Hagyományos halogén autólámpa
2. Színes vagy különleges bevonatú autólámpa
3. Fényteljesítményben növelt autólámpa
4. Kisülő (xenon) autólámpa

Az alábbiakban kicsit részletesebben bemutatjuk a különböző autólámpa fajtákat, természetesen a teljesség igénye nélkül, de van néhány alapvető autólámpa technikai dolog, amit érdemes figyelembe venni.

- Hagyományos halogén autólámpa

Most igazából nincs túl sok, amit beszélni lehetne róluk. Ezek megbízható, bevált, elfogadott, jó minőségű stb. autólámpa fajták.

- Színes vagy különleges bevonatú autólámpa

Léteznek mostanában olyan sima hagyományos autólámpa típusok, amelyeket egyszerűen bekékítenek a kívánt xenon autólámpa hatás elérése céljából. Ezek a legkevésbé ajánlott autólámpa típusok, amiket általában noname gyártók dobnak piacra (akár nagy gyártóktól vásárolt hagyományos izzók felhasználásával).
Egy másik, sokkal régebbi típus a sárga vagy sárgás színű autólámpa. Évekkel ezelőtt ez nagyon divatos autólámpa típus volt, ráadásul rendelkezett egy elméleti tudományos előnnyel is, amit azóta is sokszor vitatnak. Léteznek olyan színes halogén autólámpa típusok is, amelyeket nemcsak egyszerűen beszíneztek, hanem többé-kevésbé át is tervezték a lámpakonstrukciót (például: spirált, gáztöltést stb.).
Némely, különlegesnek mondható autólámpa típusnál a lámpaburákat speciális, drága technikákkal úgy színezik meg, hogy valamelyest megváltozzon az autólámpa fényének spektrális eloszlása. Nagyon érdekes és talán hasznos hatásokat lehet elérni ezzel a módszerrel is, de csodát ezek sem tudnak produkálni.

- Fényteljesítményben növelt autólámpa

Most nézzük azokat az autólámpa típusokat, amelyeknél egy komolyabb tervezési folyamat eredményeképpen megnövelték az autólámpa fénytechnikai hatásfokot (ugyanolyan bevitt teljesítmény mellett nagyobb fényáram).

Ilyen autólámpa típusok például:
- TUNGSRAM MegaLight
- RING Xenon
- BOSCH Premium

Ezeknél az autólámpa fajtáknál egyáltalán nem a színezés a lényeg, hanem például az izzószál magasabb hőmérsékletével elért nagyobb fényáram és talán magasabb színhőmérséklet. De alkalmaznak más ügyes trükköket is a reflektorokban való használat javítására.

- Kisülő (xenon) autólámpa

A kisülő (xenon) autólámpa egy teljesen más elven működő autólámpa. Röviden és leegyszerűsítve: egy speciális elektronika által létrehozott nagy frekvenciájú váltakozó magas feszültség segítségével egy üvegkamrában két elektróda között ívet hozunk létre. Összehasonlítva a halogén autólámpa típusokkal, ez az autólámpa nem érzékeny a rázkódásra, sokkal nagyobb az élettartama, valamint sokkal jobb a fénytechnikai hatásfoka.
A xenon autólámpa által létrehozott fény legnagyobb sajátossága, hogy nem folytonos, hanem vonalas spektrális eloszlású. Csak bizonyos konkrét frekvenciákon bocsát ki magából fénysugárzást, a többi frekvenciákon egyáltalán nem, vagy csak nagyon kismértékben sugároz. Ettől lesz egy kisülő autólámpa fénye és színhőmérséklete (látványa és érzete) olyan, amilyet még csak meg sem lehet közelíteni a folytonos spektrumban sugárzó halogén autólámpa fajtákkal.

Autófényszórókban használt főbb fényforrás típusok

Izzólámpák

A klasszikus (Ar, Kr, Xe) töltésű autólámpa fajtát ma már csak igen régi autótípusokban találjuk. Ma leginkább a halogén autólámpa típusokkal találkozunk, melyeknél a kisméretű kvarc vagy keményüveg ballonban többek között halogén töltést is találunk, mely megakadályozza a ballon feketedését, azonos izzószál hőmérséklet esetén a hagyományoshoz képest növeli az élettartamot. Halogén izzólámpák színhőmérséklete 3000 K és 3200 K közötti érték, ennek megfelelően színességi koordinátáik x = 0,416, y = 0,410 körül vannak.
A halogén izzólámpáknál újabban terjed a színezett ballonú autólámpa változata is, melynél a ballon falát enyhén sárgásra vagy kékesre színezik, esetleg neodimium tartalmú üveget használnak, melynek a zöld és sárga színképtartományban lévő elnyelési sávja a kilépő fénynek kékesebb színezetet ad.

Xe autólámpa fajták

Az elmúlt években kerültek piacra – elsősorban a drágább gépkocsikba szerelve – a Xe gázkisülő autólámpa fajták. Ezek voltaképpen nagynyomású rövidívű fémhalogén gázkisülő autólámpa típusok, melyek fényhasznosítása a halogén izzólámpáknál 3-4-szer nagyobb. (A Xe adalék a gyújtás utáni felfutási idő lerövidítésére szolgál, újabban megfelelő elektronikus előtét alkalmazása esetén a Xe adalék akár el is hagyható, de az autólámpa megnevezésében a „xenon” név elterjedt, és ezen autólámpa fajtákat is Xe autólámpáknak szokták hívni.)
Xe autólámpa fajtákkal kisebb egységteljesítmény esetén is nagyobb útmegvilágítást lehet biztosítani. Előnyük még a hosszabb élettartam és az igen kisméretű világító test (rövid ívhossz), ezért új típusú lámpatest segítségével jobban irányítható a fényük, mint az izzólámpáké. A Xe autólámpa lényegesen drágább, mint az izzólámpa, továbbá üzemeltetéséhez külön gyújtó és áramstabilizáló tápforrásra van szükség. Színhőmérsékletük 4000 K és 5000 K közé esik, az autólámpa öregedésével színük általában a kékebb tartomány felé tolódik el.

Világító diódák

A fényforrás gyártás legújabb termékei a fehér fényt kibocsátó világító diódák. Az elmúlt években ezek egységteljesítményét sikerült annyira megnövelni, hogy már gépkocsi fényszórók készítésére is számításba veendők. A fehér fényt emittáló LED-eket általában úgy készítik, hogy a kék színképtartományban sugárzó félvezető morzsát bevonják egy, a rövidebb hullámhosszúságú sugárzás hatására a sárgás színképtartományban világító, fénypor réteggel, úgyhogy a két sugárzás összhatása fehér fényészleletet kelt. A fehér LED-ek színhőmérséklete általában még nagyobb, mint a Xe autólámpa fajtáké, azaz fényük kékesen fehérebb, szokásos korrelált színhőmérsékletek 6000 K és 8000 K közé esnek. Napjainkban a legnagyobb egységteljesítmények 5 W körüliek.

Autólámpa társoldalai

TopSite.hu - A web legjobbjai. Kategorizalt linkcsere oldal. websas.hu

Add a Startlaphoz
 
Készítette a BIT-Hungary Kft.
WebTudakozó portál• E-mail:info@webtudakozo.hu